Friday, 2 December 2016

Hilang 40kg Dalam Masa 3 Bulan? Nak Tau Tak Rahsia Dietnya Apa?

16:42

Setiap orang pastinya menginginkan berat badan ideal kan? Tak kiralah lelaki mahupun wanita. Bukan untuk sedap memandang sahaja tetapi kesihatan badan kita. Abang nak berkongsikan kisah lelaki ini yang berjaya menurunkan berat badan beliau. Banyak tau! 30 KG !


Semoga bermanfaat! 

Simbol 'E' Menyala, Jangan Panik! Bukan Simbol Minyak Habis Tau

16:08

Abang pasti kalau bawa kereta tiba-tiba muncul simbol 'E' pasti dah gelabah fikir minyak dah habis kan? Mesti anda semua tidak tahu sejauh mana kereta anda masih boleh berjalan sekiranya simbol itu muncul berkelip-kelip kan?

Sebenarnya penting untuk kita semua tahu jarak perjalanan yang masih mampu diteruskan. Untuk mengelakkan kereta anda mati secara tiba-tiba, apa yang anda perlu tahu adalah:

1) Tangki kenderaan mempunyai rizab minyak sebanyak 4.5 liter selepas penunjuk aras minyak melepasi ‘E’ tidak kira apa jenis kuasa kuda (cc) atau jenis enjin. Dengan simpanan sekitar 4.5 liter ini, kenderaan masih mampu berjalan sejauh sekurang-kurangnya 60 km.

2) E bukan bermaksud Empty tapi ia bermaksud ‘Enough’.

3) Jika pendingin hawa dipadamkan (off), ia mampu memberi tambahan lagi 10 km.
4) Tambahan lagi 10 km jika anda memandu sekitar kelajuan 50 km/jam secara konsisten.

Perkongsian berguna ini kami dapat daripada Pengarah Kejuruteraan Automotif JPJ iaitu,  Dato’ Ir Hj Mohamad B. Dalib. Pesan beliau, jangan panik jika simbol E menyala, yang penting, anda harus tahu kempat-empat perkara itu.

Bil Elektrik Naik Guna Aircond? Dengan Cara Ini Anda Boleh Jimat Banyak!

14:58

Abang percaya kebanyakkan rumah dekat negara kita ni pasang penghawa dingin kan kat rumah? Ye lah dengan cuaca tak menentu penghawa dingin satu keperluan. Namun, penggunaan penghawa dingin yang terlalu kerap menyumbang kepada penggunaan elektrik bulanan yang tinggi. 

Nak tips jimat elektrik bila pasang penghawa dingin? Buat macam kakt bawah ni.

1. Elakkan dari menggunakan suhu rendah di tahap rendah iaitu 16 atau 18 darjah celcius. Kalau boleh gunakan selaraskan 23-25 darjah celcius. Setiap 1 celcius penurunan suhu telah meningkatkan 10% penggunaan elektrik.

2. Set timer atau sleep mode ketika anda mahu tidur kerana suhu pada waktu malam akan menurun.

3. Bersihkan penapis aircond. Anda hanya perlu keluarkan penapis aircond, kemudian cuci untuk membuang habuk yang tersekat.

4. Selalu servis penyaman udara anda. Bukannya kena servis sebulan sekali tapi setahun sekali je pun, itu pun dah memadai.

Sumber: Sajakongsi

Jika Anda Ada 10 Tanda Ini Bermaksud Kewangan Anda Stabil !

14:38

Ramai yang mengeluh dengan keadaan ekonomi sekarang ni kan? Ringgit pun dah jatuh. Tapi itu tidak bermakna anda kena berputus asa untuk memperbaiki ekonomi diri sendiri dan keluarga. Ruang dan kesempatan dalam bisnes harus diambil supaya tidak terlalu bergantung kepada gaji k semata mata.

Berikut merupakan 10 tanda kewangan anda sudah berada di peringkat stabil atau selesa yang dikongsikan oleh Harith Faisal di Facebooknya.

1. Dana kecemasan 6 bulan gaji.
2. Simpan minimun 10% gaji bulanan.
3. Dah ambik caruman takaful.
4. Hutang bulanan kurang 50% gaji.
5. Tak ada hutang kad kredit.
6. Tak berhutang dengan kawan.
7. Melabur minimun 10% gaji.
8. Tak risau langsung dibuang kerja.
9. Malam dapat tidur dengan lena.
10. Rajin sedekah dan bayar zakat.