Friday, 20 January 2017

Adakah Ada Kenal Buah Mahkota Dewa? Ini 4 Khasiatnya Yang Anda Patut Tahu

16:39

Biasanya, kita mendapatkan mahkota dewa yang sudah diproses, tidak kira didalam bentuk pil atau cecair. Kita jarang menemui buah ini dijual dipasar, tiada permintaan, bahkan tidak enak dimakan. Oleh itu, jika anda mahukan khasiat mahkota dewa ini, anda terpaksa membeli produk-produk kesihatan atau kecantikan yang terdapat di pasaran.

Inilah 4 khasiat mahkota dewa yang anda patut tahu. Setiap kebaikan ini diskokong oleh fakta dan kajian saintifik.

1. Meneutralkan Toksik Dalam Badan
Ianya mengandungi kadar antioksida yang tinggi dan yang terdapat di dalam buah ini adalah alkaloid. Bahan ini memainkan peranan yang penting dalam melawan radikal bebas di dalam badan. Jika radikal bebas tidak dikawal di dalam badan, anda akan lebih cenderung untuk mendapat barah atau kanser.

2. Meningkatkan Daya Ketahanan Badan
Ia juga mengandungi saponin, iaitu satu bahan yang boleh melawan bakteria dan kuman. Jika anda mengambilnya, ia boleh meningkatkan sistem imun badan, mengurangkan kadar gula dalam darah dan mengurangkan risiko darah beku (blood clotting).

3. Memperbaiki Sistem Peredaran Darah
Mahkota dewa mengandungi satu bahan yang dikenali sebagai Flavonoid. Bahan ini boleh membantu mempertingkatkan kadar peredaran darah di dalam badan dan mengurangkan perbentukan lemak dalam saluran darah. Ini secara tidak langsung boleh mengurangkan risiko masalah jantung. Selain itu, flavoid juga bersifat anti-keradangan dan boleh bertindak sebagai anti-oksida. Ia boleh mengurangkan rasa sakit semasa anda mengalami perdarahan atau bengkak.

4.Mengurangkan Risiko Kanser
Buah mahkota dewa mengandungi sejenis bahan yang dinamakan Polyphenols, iaitu satu nutrient yang penting di dalam diet kita. Dan kajian menunjukkan bahawa ian memainkan peranan di dalam mencegah penyakit seperti barah, kanser dan masalah berkaitan dengan kardiovaskular.

Sumber: panduansaya

4 Cara Orang Lama Hilangkan Kelemumur Dengan Mudah

16:30

Semua orang menghadapi masalah kelemumur pada kulit kepala. Pelbagai petua menghilangkan kelemumur ditemui, termasuklah iklan-iklan syampu rambut yang menyatakan ianya mampu merawat masalah kelemumur.

Tapi untuk kali ini abang nak kongsikan kepada anda petua lama menghilangkan masalah kelemumur ni.

1. Ambil sebiji limau nipis, kemudian belah 4. Basahkan rambut anda. perah air limau tadi dan ramas diatas kepala anda beberapa minit. Selepas itu bungkus rambut anda dengan tuala. Biarkan selama setengah jam. Kemudian basuh rambut anda dengan syampu. Lihatlah hasilnya dalam seminggu. Hasilnya pasti memuaskan anda.

2. Ambil kira-kira 10 helai daun pandan yang agak tua, kemudian ia ditumbuk sehingga halus dan dicampurkan dengan dua gelas air. Tapis campuran itu dan sapukan dengan rata pada rambut yang sudah dibersihkan. Biarkan selama setengah jam dan bilas rambut dengan air bersih. Ia bukan saja membantu mengurangkan kelemumur malah rambut berbau wangi.

3. Ambil 10 biji belimbing buluh, cincang halus-halus dan campurkan secawan kecil santan. Sapukan rata-rata pada kepala dan rambut hingga campuran itu habis. Balut kepala dengan tuala dan biarkan sejenak. Setelah itu bilas dengan air bersih. Amalkan seminggu sekali. Insya Allah, kelemumur akan hilang dan rambut akan kembali hilang. 

4. Ambil segenggam jerami padi dan dibakar hangus dicampurkan dengan semangkuk santan cair dan jus limau nipis dari sebiji limau nipis.Campur kesemua bahan ini dan sapukan rata-rata di kepala anda. Bungkus rambut dengan tuala kira-kira 30 minit. Kemudian cucilah rambut seperti biasa dengan syampu. Untuk kelemumur yang agak serius, lakukan dua kali seminggu selama 2 minggu. Kemudian sebulan sekali.

Selamat mencuba!

7 Petua Berkesan Bila Sakit Gigi, Cubalah!

16:13

Sakit gigi amat menyeksakan? Nak buat kerja pun tak senang. Apa kata anda cuba petua ni, ada 7 cara abang listkan disini. Selamat mencuba!

1. Campurkan sedikit cuka dalam segelas air suam. Gunakan air ini untuk berkumur. Amalkan tiga kali sehari sehingga rasa sakit hilang.

2. Kunyah sedikit kapur sirih pada gigi yang sakit sehingga lumat. Amalkan sehingga rasa sakit gigi hilang.

3. Makan buah belimbing buluh bersama sedikit garam.

4. Gigit 3 kuntum bunga cengkih pada gigi yang sakit. Jika gigi berlubang, tumbuk bunga cengkih dan isikan ke dalam lubang gigi dan tutup dengan kapas.

5. Untuk gigi berlubang, ambil getah pada tampuk buah betik muda dan sapukan pada gigi yang sakit dengan putik kapas.

6. Untuk gigi geraham berlubang, tumbuk seulas bawang putih hingga lumat dan masukkan sedikit cuka. Masukkan bahan tadi ke dalam lubang gigi.

7. Sapukan getah pokok kemboja pada gigi yang sakit.

Jika sakit masih melarat, sila berjumpa doktor gigi untuk dapatkan rawatan yang selanjutnya.

Kenapa Saya Jadi Badang?

14:42

Rasanya ramai yang dah tahu saya tengah menjalani filem badang sekarang kan? Pertama kali dalam hidup saya akan berlakon di layar perak bersama pelakon yang berpengalaman seperti Fasha Sanda dan Fauzi Nawawi. Filem ini diarahkan oleh pengarah terkenal iaitu Datuk Profeser Dr. A. Razak Mohaideen.

Anda rasa macam mana mutu lakonan saya bila siap nanti ya?

Kenapa saya jadi badang? Mesti anda nak tahu kan?
Saya tidak menaja atau terlibat dalam sebarang urusan produksi sebaliknya dibayar untuk membintangi filem itu.
Pada awalnya saya terkejut juga ditawarkan berlakon malah mengambil masa agak lama juga berfikir sebelum memberikan keputusan. Bagaimanapun saya akhirnya bersetuju kerana berlakon memang impian saya dan alang-alang mendapat peluang rasanya tidak salah saya mencuba bagi membuktikan saya ada bakat dalam lakonan.
Saya telah pun menjalani latihan kelas lakonan sebelum ini. 



Sekarang pengambaran filem pun dah bermula. Pasti ada yang dah tengok kan scene scene dalam filem tersebut yang saya muatnaik diinstagram?



Macam mana ok tak berlakon saya? Harap bila filem ni dah siap nanti anda sudi ke pawagam tonton filem ni ya.