Thursday, 23 February 2017

5 Perkara Boleh Mengawal Amarah Dalam Hubungan Suami Isteri

14:59

Bertikam lidah dan salah faham itu perkara biasa. Pujuk-memujuk, meninggi suara hingga tahap menengking sudah pasti banyak dilalui anda dan pasangan. 

Rumah tanda yang sentiasa bahagia dalam drama dan filem je? Setuju ke tak?

Sama ada anda bersedia atau tidak, anda pasti perlu redah jua masalah yang menimpa.

Bila berlaku situasi seperti ini, pertamanya anda kena bertenang.

Mungkin 5 perkara ini lagi boleh membantu anda.

1. Sekiranya anda sedang duduk ketika marah, cuba ubah posisi berdiri atau sebaliknya. Cara ini akan membuatkan anda lebih relaks dan tenang.

2. Diamkan diri di saat anda marah akan membuatkan anda berfikir seketika sebelum melontar kata-kata pedas berapi. Maklumlah ketika marah, kita tidak mampu mengawal emosi dan minda.

3. Berwuduk, Anda akan berasa tenang setelah air wuduk kena pada wajah dan seluruh tubuh dan nak pujuk diri, ajak si dia solat jemaah sama-sama.

4. Apabila anda tidak mampu mengawal rasa marah di depan suami, cuba beredar dan jarakkan sikit diri anda dengan suami. Bawa diri ke bilik dan ambil masa untuk “cool down”.

5. Cuba kenang jasa pasangan pada anda selama ini. Cuba rendahkan ego anda dan ingatlah tujuan sebenar kita dan si dia bersama, bukan sekadar suka-suka sebaliknya untuk suka dan duka.

Sumber olahan: Mingguanwanita

Resepi Kari Udang Terlajak Sedap

13:50

Ok, Hari ni abang nak kongsikan kepada satu resepi iaitu kari udang terlajak sedap. Untuk kali ini abang tunjukkan demo masaknya sekali ya. 

Harap korang boleh cuba ya.

Bahan bahnnya ialah.. 

1. Bawang merah
2, Bawang putih
3. Minyak masak
4. Serbuk kari
5. Daun kari
6. Udang
7. Garam dan gula
8. Peras
9. Santan 
10. Minyak bijan
11. Bendi
12. Serbuk cili

Cara caranya ialah..

1. Panas minyak, tumiskan bawang putih dan bawang merah.
2. Masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan air dan kacau.
3. Masukkan daun kari, garam dan gula serta perasa.
4. Masukkan udang.
5. Masukkan santan dan kacau.
6. Masukkan minyak bijan sikit.
7. Masukkan bendi dan serbuk cili sikit.

Siap!


Suka Makan Daun Bawang? Jom Tanam Sendiri Guna Cara Mudah Ni

13:34
Pasti ada yang beranggapan tak perlu tanam lah, beli je kat kedai berapa sangat harga daripada susah susah nak tanam kan?  

Tapi cara ni memang tak susah dan tak keluar modal banyak pun. 

Tak sabar kan?

Camni caranya, abang pun dapat daripada Facebook juga ni. 

1. Korang kena ada bekas tempat letak telur, apa namanya tu?

2. Bawang merah.

Tu je..

Caranya tengok macam gambar dibawah ini.




Ambil bekas Telur, letakkan bawang ke dalam lubang lubang yang tersedia itu, siram tiap hari dengan menggunakan spray sahaja sehingga basah sarang telur itu, boleh letak dekat dapur senang bila nak pakai.

Senang tak?

Selamat mencuba.

Sumber: Pertaniansatuperniagaan


4 Petua Menggunakan Daun Pandan

11:47

Sebenarnya daun pandan bukan sahaja boleh diguna pakai untuk memasak tetapi ia juga mempunyai banyak khasiat yang anda tak tahu. 

Ini antaranya..

1. Rebus beberapa helai daun pandan dengan sukatan 2 gelas air. Didihkan sehingga airnya tinggal kira-kira setengah gelas sahaja. Selepas itu, biarkan ia menjadi suam dan minum airnya. Amalkan cara ini untuk membantu menurunkan tekanan darah tinggi anda.

2. Jika anda mengamalkan minum air pandan yang sudah direbus secara konsisten, ia juga dapat mematikan kuman dalam darah supaya tubuh anda lebih sihat.

3. Melicinkan kulit - Perah dan dapatkan air daun pandan lebih kurang 5 titik dan amalkan minum air perahan itu bersama dengan buah pisang. Cuba dulu ye!

4. Mengecutkan rahim - Bagi kaum wanita yang baru sahaja melahirkan anak, rebus akar daun pandan itu dan minum selama 40 hari.

Semoga bermanfaat!