Thursday, 19 January 2017

7 Petua Bila Pasangan Bergaduh

09:08

Sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula rumahtangga. Pepatah yang sering kita selalu dengar. Hidup berumahtangga banyak dugaan dan cabaran, tika gembira tika berduka. Salah faham, tidak memahami pasangan selalunya menjadi punca pergaduhan dalam rumahtangga. Kadang perkara yang kecil pun menjadi besar. 

Cuba amalkan petua ini. 

1. Jika berlaku pertengkaran, cari jalan penyelesaian, bukan cari kelemahan pasangan anda.

2. Jika berlaku pertengkaran tentang sesuatu topik, janganlah ungkit perkara atau masalah lain kerana ia mungkin boleh membesarkan masalah itu. 

3. Jangan bertindak menggunakan fizikal atau melemparkan barang seperti pinggan mangkuk. Masalah bertambah sulit jadinya.

4. Jangan guna perkataan kasar dan menyakitkan hati. Guna perkataan yang lembut. Kalau tak mampu pun, cuba kawal nada suara tu.

5. Jangan biarkan pihak ketiga seperti mentua, ,kawan, ipar atau adik-beradik terbabit dalam pertengkaran kerana ia menambahkan kecurigaan dan api pertengkaran. Selesaikan secara baik antara pasangan.

6. Kalau keadaan jadi makin tegang, ambil masa untuk tenangkan diri dan situasi. Sebab bila kita marah, kita lebih cenderung untuk buat keputusan mengikut emosi. Bila perasaan tu dah ok, baru bincang dan settle masalah tu.

7. Jangan bertengkar di depan anak-anak kerana ini menjadikan anak-anak tertekan dan mewujudkan masalah lain.

Semoga membantu ya!

Wednesday, 18 January 2017

Nak Pisang Tahan Sampai 5 Hari? Cuba Tips Ini..

14:24
Suka makan pisang? Ada kan yang berdiet dengan hanya makan pisang? 

Jika anda perlu membeli pisang dalam kuantiti yang banyak, ada cara yang boleh dicuba untuk memastikan buah ini kekal segar untuk tempoh masa sekurang-kurangnya 3 hari.  

Haa, nak tahu tak macam mana? 

Mudah sangat untuk menjaga kualiti pisang dan menjadikannya kekal segar dan tidak 'lebam'. 

Pertama, pisahkan pisang dari batang. Kemudian, balut setiap hujung secara individu dengan pembalut makanan, pastikan ia ketat. Sila pastikan setiap batang ditutup sepenuhnya.

Pisang melepaskan gas dikenali etilena, menyebabkan mereka masak dengan cepat.

Macam ni..


Kemudian simpan pisang di tempat yang kering dan sejuk. Jangan disimpan bersama buah-buahan lain. Dengan cara ini, pisang dapat bertahan sehingga lima hari.

Masih takfaham lagi, tengok video dibawah ini..

3 Langkah Bersihkan Ulat 'Bersembunyi' Di Sebalik Sayur

14:21

Pernahkah anda masak sayur dan tiba-tiba sewaktu mahu dimakan, anda terjumpa ulat di dalamnya? Padahal dah puas anda mencucinya dan sudah diyakini bersih. Antara sayuran yang sukar dibersihkan adalah seperti kobis, sawi, kangkung dan ulam-ulaman.

Senang je hanya ikut tiga langkah ini..

1. Bilas sayur seperti biasa. Kemudian rendamkan di dalam air yang telah dicampurkan dengan sedikit garam dan cuka.

2. Biarkan seketika. Pastikan sayur anda terendam sepenuhnya di dalam air.

3. Selepas beberapa minit, anda akan dapati ulat-ulat yang 'bersembunyi' di sebalik daun sayur akan keluar sendiri. Jangan lupa untuk membilas sayur anda sekali lagi.

Ketika memasak sayuran hijau seperti bayam dan sawi, masukkan sedikit gula ke dalam masakan untuk mengekalkan warna hijau sayur itu.

Sumber: RASA

Makan Sikit Tapi Berat Badan Naik? Ini Mungkin Sebabnya..

14:18

Sesetengah orang makan tak banyak tapi berat badan bertambah? Hairan kan? Tapi tahukah anda makanan bukan sahaja berat badan bertambah. Ada beberapa faktor ini mempengaruhinya..

1) Kurang Waktu Tidur
Anda selalu tidak cukup tidur ataupun selalu tidur sehingga awal pagi. Akibatnya perut anda akan mudah rasa lapar jika berjaga. Jika kita tidur secara automatik kita tidak kaan lapar dan hormon lepthin dan ghrelin dalam badan akan bekerja dengan baik. Jika tidak, maka lepthin dan ghrelin ini akan membuatkan kita rasa ingin makan sesuatu.

2) Makan Sikit Tapi Ambil Makanan Berkalori Tinggi
Makanan berkalori tinggi ini biasanya terkandung dalam makanan seperti junk food, kekacang dan bijirin. Contohnya anda cuma makan kacang sahaja tetapi sebenarnya kacang mengandungi kalori yang tinggi dan lebih daripada mencukupi untuk tubuh anda. Makanan berkalori tinggi ini sesuai buat anda yang ingin melakukan aktiviti lasak ataupun bersukan sebab memberi tenaga tambahan di mana kalori itu akan terbakar sendiri di badan. Namun kalori yang tidak dibakar akan tersimpan dan akhirnya menjadi lemak yang menyebabkan kegemukan, perut buncit serta berat badan bertambah.

3) Terlalu Relaks atau Tidak Banyak Bergerak
Kalau kerja anda cuma makan, lepas tu duduk atau baring sahaja sepanjang masa, maka memang susah untuk anda menurunkan berat badan.

4) Stress
Anda selalu berasa stress yang tinggi dan selalu berasa tertekan. Jika anda dalam keadaan stress, maka horman dalam tubuh anda juga akan terganggu sehingga menyebabkan penumpuuan lemak pada bahagian perut anda. Selain itu, Stress juga cenderung untuk menjadikan anda cepat lapar.

5) Ada Penyakit Hipotiroidisme
Penyakit Hipotiroidisme ini berlaku apabila kalenjar tiroid kurang aktif dan tidak berfungsi dengan baik menyebabkannya gagal mengeluarkan hormon yang mencukupi ke saluran darah. Akibatnya proses metabolisme tubuh tidak lancar dan menyebabkan kesulitan untuk menurunkan berat badan. Sekiranya anda sudahpun memenuhi 4 syarat dia atas iaitu, pemilihan makanan yang bagus, tidur yang cukup, tidak terlalu rilek dan tidak stress tapi berat badan masih juga tidak turun makan besar kemungkinan anda mempunyai penyakit Hipotiroidisme. Penyakit ini boleh diubat dengan berjumpa dengan doktor.

Sumber: kesihatananda