Monday, 23 January 2017

Nak Murah Rezeki Dalam Bisnes, Cuba Amalkan 4 Petua Ini

14:33

9 daripada 10 rezeki adalah melalui perniagaan. Tapi ianya tidak semudah disangka. Untuk memulakan sesebuah bisnes memerlukan usaha yang kuat selain strategi dan team yang kuat. Nak murah rezeki dalm berbisnes cuba amalkan 4 petua di bawah ini.

1. Murahkan dengan senyuman
Senyuman akan mengundangkan senyuman yang lain. Senyuman akan melembutkan hati prospek dan pelanggan untuk membina kemesraan. Jangan lupa, kalau mereka tidak membeli sekali pun, senyuman anda itu satu sedekah.

2. Bantu prospek dan pelanggan
Fikirkan bagaimana perniagaan anda dapat membantu orang ramai. Sama ada sebelum mereka menjadi pelanggan anda atau selepas menjadi pelanggan anda. Lebih banyak perniagaan dapat membantu, maka lebih murah rezeki akan datang kepada perniagaan.

3. Kemas dan bersihkan tempat berniaga
Keadaan tempat kerja yang kemas akan memudahkan perniagaan untuk menjadi lebih teratur. Kebersihan sekeliling akan memurahkan rezeki. Jangan lupa, kebersihan diri sendiri sebagai pemilik perniagaan juga perlu diutamakan!

4. Amalkan doa murah rezeki sebelum memulakan kerja atau berniaga

“Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada Engkau kebaikan hari ini, kemenangan-Nya, pertolongan-Nya, cahaya-Nya, keberkatan-Nya dan petunjuk-Nya. Dan aku memohon perlindungan kepada Engkau dari kejahatan sesuatu yang ada didalamnya dan kejahatan sesuatu sesudahnya”.

Sumber: Irfan Khairi

Disebalik Daun Kesum, Ada Khasiat Tersembunyi

14:14

Daun kesum sinonim sangat dalam laksa kan? Ia mempunyai aroma yang unik. Bila diletak dalam masakan, baunya yang harum membuatkan masakan tu bertambah sedap dan membangkitkan selera.

Selain berguna sebagai perencah lazim dalam laksa, asam pedas, laksa lemak, ulam kerabu dan sebagainya daun kesum juga mempunyai khasiat dalam perubatan tradisional.

1. Mengatasi Masalah Kelemumur
Jika ada masalah kelemumur bolehlah cuba amalan berikut. Blend atau kisar (hingga lumat) satu cekak daun kesum dan sapukan ke seluruh kulit kepala yang berkelemumur. Jika diamalkan selalu, kelemumur yang bermaharajalela di kulit kepala tu akhirnya akan tanggal dan gugur dengan sendirinya.

2. Mengubati Sakit Perut
Daun kesum yang dilekapkan di perut ataupun air rebusannya yang diminum dikatakan membantu menghilangkan sakit perut akibat makanan  yang tak hadam. Amalan minum air rebusan daun kesum ini (dalam 2 minggu atau sebulan sekali) juga dikatakan turut membantu sistem pencernaan.

3. Dulu-dulu, orang tua-tua akan sarankan orang perempuan yang baru lepas bersalin, yang ada masalah pencernaan, supaya minum air rebusan kesum.

Selamat mencuba!

Nak Hilangkan Kutu Rambut? Cuba Anda Guna Tiga Cara Ni

13:02

Menghilangkan kutu rambut di kepala bukanlah sesuatu yang mustahil, bahkan ianya mudah sekiranya menggunakan cara dan teknik yang betul. Tapi perlu ingat bahawa ianya mengambil masa dan disiplin. Abang nak kongsikan pada anda 3 cara untuk menghilangkan kutu rambut dengan mudah. Selamat mencuba!

1. Bawang merah
Biasanya bawang merah sering kita manfaatkan untuk masak, namun siapa sangka kandungan sulfur putih yang ada dalam bumbu dapur satu ini ternyata sangat berkesan untuk membunuh kutu di rambut.

Cara mengilangkan kutu di rambut dengan bawang merah:

Sediakan 4 sampai dengan 5 bawang merah, lalu kisar hingga halus
Apabila sudah berbentuk pes, perah bawang tersebut dengan memasukkannya ke dalam kain terlebih dahulu
Sekarang sapukan minyak bawang merah tadi secara merata keseluruh bahagian rambut, urut sebentar selama kurang lebih 10 minit.
Seterusnya tutup rambut dengan tuala basah hangat selama dua jam
Setelah itu, sikat rambut dengan menggunakan sikat khusus kutu. Kutu yang sudah mati akan jatuh dengan sendirinya.

2. Minyak kelapa
Minyak kelapa mampu menghilangkan kutu rambut dan telurnya secara semulajadi.

Cara menghilangkan kutu dengan minyak kelapa:

Pertama kamu oleskan minyak kelapa pada bahagian rambut secara merata
Selepas itu urut sebentar kiranya 10-15 minit agar meresap
Tutuplah rambut yang telah diolesi minyak tadi dengan shower cap selama semalaman
Pada keesokan harinya basuh rambut dengan menggunakan syampu sehingga bersih. Lalu sikat rambut dengan penyisir khusus kutu.

3. Minyak kayu putih dan limau nipis
Minyak kayu putih sering kita gunakan sebagai penghangat badan ketika sedang demam, flu, ataupun yang lainnya. Perpaduan antara minyak kayu putih dengan limau nipis ternyata cukup mujarab untuk mengatasi kutu di rambut.

Cara mengatasi kutu rambut dengan minyak kayu putih:

Perah 2 buah limau nipis dalam mangkuk, kemudian tambah 6 sudu makan minyak kayu putih. Campurkan  bahan tersebut hingga tercampur sekata.
Sapukan campuran tadi secara rata keseluruh bahagian rambut, agar meresap, pijcit secara lembut dan diamkan 2 jam
Selepas itu, bilas campuran tadi dengan menggunakan air suam atau boleh dicuci.

Sumber: Cantikkku

4 Langkah Mudah Menyimpan Sotong Agar Kekal Segar Sebelum Masak

11:00

Bila nak masak makanan laut ni, semestinya kita mahu yang segar dan tidak berbau kan? Ya lah, bila seafood tu sendiri dah tak segar, lembik, juadah masakan pun rasa jadi lain. Abang nak kongsikan tips ini dengan anda semua. Selamat mencuba ya!

1. Mula-mula, cuci sotong dengan air sehingga bersih. Boleh juga dipotong siap-siap.

2. Kemudian, petuanya letak gula sedikit, dalam 1 sudu, bergantung kepada jumlah sotong. Fungsi gula ini pula untuk memastikan sotong kekal segar. Mudah-mudahan apabila nak dimasak nanti, isinya akan tetap lembut.

3. Gaulkan sebati dan bolehlah disimpan ke dalam petia ais bahagian ‘freezer’. 

4. Sebelum memasak, cucikan semula sotong. Ia tidak akan menjejaskan rasa masakan.

Sumber: Puan Maslina Misnan