7 Makanan Ini Yang Mesti Anda Cuba Untuk Menghilangkan ‘Stress’ - Abang Terlajak Laris


7 Makanan Ini Yang Mesti Anda Cuba Untuk Menghilangkan ‘Stress’


Dalam bukunya yang bertajuk The De-Stress kesan, pakar diet Charlotte Watts menjelaskan bahawa tekanan boleh membawa kepada pembentukan lemak sekitar perut, pinggang dan paha.

Tekanan juga menggalakkan kita mengambil makanan yang tidak sihat seperti makanan ringan.

1. Teh Chamomile
Teh Chamomile boleh meningkatkan glycine asid amino yang boleh menenangkan perasaan tekanan masa saraf kita. Teh ini juga boleh meningkatkan tahap asid Hippuric yang membantu melawan jangkitan. Ini akan secara muktamad utama apabila anda tertekan. Minum teh Chamomile selepas makan juga boleh membantu menangani masalah saluran penghadaman seperti kejang perut dan sembelit, tanda-tanda sering menghadapi orang-orang yang mengalami tekanan.

2. Coklat hitam
Coklat boleh melepaskan Endorfin beta dalam otak yang boleh membantu menangani tekanan. Kajian telah menunjukkan bahawa makan 40 gram coklat gelap dapat membantu kita menangani stres sehari-hari. Coklat juga mengandungi bahan kimia adalah phenylethylamine (PEA) PEA yang boleh membangkitkan rasa gembira dan euphoric.

3. Kacang
Kekacang yang boleh bantuan baki paras kandungan gula dalam darah, mengurangkan keghairahan kami pada gula, mengawal selera makan dan menyokong metabolisme. Kekacang merupakan sumber nutrien seperti vitamin B, zink, magnesium dan omega minyak. Mereka sepenuhnya akan cepat terhakis apabila kita tekanan.

4. Saderi
Tekanan juga boleh menjejaskan kualiti tidur kita. Tidak perlu yang pening, saderi boleh membantu kita untuk mengatasinya. Saderi mengandungi tryptophan yang boleh membantu badan mencipta serotonin, hormon yang membantu mengekalkan suasana positif dan tidur slumbering.

5. Bawang putih
Bawang putih mempunyai anti watak, antivirus dan antikulat sifat-sifat yang boleh membantu menyokong sistem imun badan – yang boleh turun kerana tekanan. Anda boleh memberikan dua ulas bawang putih mentah ke dalam salad atau makanan untuk menangani tekanan anda.

6. Kubis cleomaceae
Brokoli, cauliflower, kubis, sawi hijau, pak choi, dan lobak mengandungi sebatian sulfur adalah Glukosinolat. Sebatian yang boleh membantu hati menyahtoksin hormon stres. Anda juga dengan serta-merta boleh makan ia atau mengukusnya untuk sedikit.

7. Minyak zaitun
Tekanan yang diketahui boleh menyebabkan penyakit kardiovaskular. Untuk mengelakkan ini, anda boleh mengambil minyak zaitun. Minyak ini mengandungi sebatian adalah oleocanthal, terbukti mempunyai anti-radang berkesan adalah sama seperti yang dimiliki oleh ibuprofen – tetapi tanpa kesan sampingan.

Sumber: siraplimau

No comments

Powered by Blogger.