Tips Mudah Tanam Kangkung Tanpa Guna Tanah - Abang Terlajak Laris


Tips Mudah Tanam Kangkung Tanpa Guna Tanah

Duk rumah nun jauh ke langit macam mana nak berkebun kan? Sebenarnya anda boleh buat di balkoni rumah je. 

Apa kata anda cuba cara ni je.

1. Anda kena lah beli biji benih kangkung ni.
2. Penapis
3. Bekas/besen 
4. Baja hydroponic.

Caranya ialah..

1. Sediakan penapis, bekas bawah untuk isi air baja, benih kangkung dan baja hidroponik.


2. Pastikan penapis berada di atas bekas takungan.penapis tu carikan lubang yang kecil sikit je dari benih kangkung. Lubang jangan terlalu kecil, susah akar nak keluar nanti.


3. Rendam benih kangkung ke dalam air paip hingga kena separuh benih je.tak perlu sampai tenggelam. masa ni jangan letak air baja dulu, hanya air paip sahaja.


4. Benih kangkung dah mula tumbuh. Bila dah keluar daun dan besar sikit baru letak air baja. Sukatan baja bergantung pada label pengeluar.


5. Usia seminggu, nak hasil maksimum letak terus hadap matahari.


6. Dah 14 hari.


7. Usia dekat 3 minggu.


Sumber idea/gambar: Muhammad Riduan Chik

No comments

Powered by Blogger.