Perut Rasa Belum Kenyang Selagi Tak Makan Nasi, Kenapa Ya? - Abang Terlajak Laris


Perut Rasa Belum Kenyang Selagi Tak Makan Nasi, Kenapa Ya?


Perasan tak walaupun kita dah makan, tapi kenyang dia tak sama dengan kenyang makan nasi. Rasa macam ada yang tak kena je bila makan makanan lain. 

Nasi putih adalah salah satu makanan yang tinggi kandungan indeks glikemik. Ia adalah nilai yang menunjukkan berapa cepat karbohidrat yang ada dalam makanan diubah menjadi gula dalam tubuh kita.

Jadi sebenarnya yang buatkan kita rasa tak kenyang walaupun dah makan adalah disebabkan makanan yang tinggi glikemik ni akan detect rasa ketagihan nasi. Sebab tu bila dah makan makanan lain pun kita tetap nak nasi sebab kita rasa nasi sahaja yang boleh bagi kekenyangn abadi.

Sumber: Kompas via Era

No comments

Powered by Blogger.