6 Tips Kawal Nafsu Makan. Sangat Hebat! - Abang Terlajak Laris


banner-cikgu-01

6 Tips Kawal Nafsu Makan. Sangat Hebat!




1) Baca doa sebelum makan
Cuba berdoa sampai habis lihat makanan dengan ketenangan nak nikmati makanan secara pelahan-lahan. Berdoa menguji kita bersabar dan muhasabah diri ketika berhadapan dengan makanan di samping itu mengajar kita bersyukur dan jangan malu untuk buat perubahan. Sedikit perubahan akan berikan kesan mendalam.

2) Berbisik dalam hati
Cuba latih 'aku makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan'. Set-kan dalam minda selama beberapa tahun aku hidup berikan peluang untuk diri aku sendiri membuat perubahan sebelum terlambat. Selalunnya bila dah terlambat baru nak berubah makan yang baik-baik. Cuba berkata atau berbisik dalam hati sesuatu yang positif.

3) Mulakan dengan meminum air dahulu atau makan buahan dan serat
Makan buahan dan serat dahulu atau dahulukan dengan air,dapat stabilkan asid dalam perut dari mengganas dan itu punca nafsu naik macam setahun tak makan. Tenangkan fikiran jangan ikutkan hati. 

4) Makan perlahan-lahan dengan ketenangan
 Ada makanan panas pun dia kunyah juga. Sebab itu bila dah habis satu pingan makanan pun rasa tak kenyang. Penghayatan dan nikmat makanan itu tak ada. Makan ikutkan hati yang bertopengkan nafsu makan yang membuak-buak. Kawal dan anda boleh cuma hati sentiasa berbisik yang negatif. Macam-macam alasan timbul.

5) Jangan terpedaya dengan rupa makanan
Pantang tengok iklan makan yang hebat dan pelbagai kreativity. Kita nak support bussines mereka boleh, cuma cuba makan dengan penuh bijaksana. Janganlah makan dah lewat malam. Bahaya!. Kena ingat nafsu itu ego kita, perangai kita, emosi kita.

6) Makan kerap tapi sedikit-sedikit
Bila kita ambil sedikit-sedikit tapi kerap dapat melatih kita makan ikut kuantiti kecil tapi kerap, berbanding kuantiti besar tapi sedikit lama ia akan jadi saiz yang besar. Satu lagi bila kita masukkan makanan kerap dalam perut kita ia dapat mengawal proses kelaparan terlampau kerana ia dapat mengawal keaktifan asid dari mengganas. Jangan amalkan makan waktu tak betul itulah punca nafsu makan buaya anda timbul.

Sumber : Says

No comments

Powered by Blogger.