5 Adab Ini Apabila Bercakap Dengan Suami Orang! - Abang Terlajak Laris


banner-cikgu-01

5 Adab Ini Apabila Bercakap Dengan Suami Orang!


Perkongsian oleh Sue Abdul Wahab,

Teguran saya kali ini ditujukan terus buat kaum wanita yang masih belum berkahwin, tidak lagi berkahwin, apatah lagi yang sudah berkahwin…

Adab 1: Jaga lenggok bahasa.

Tak perlu guna ayat-ayat manja seperti anda bercakap dengan bakal suami sendiri.

Adab 2: Jaga penggunaan emoticon.

😘 💏👄💋 tak sesuai digunakan langsung. Apa perasaan anda kalau wanita lain guna emoticon ini pada suami anda? Come on, this is common sense ok?

Adab 3: Usah berlebih-lebih.

Lebih-lebih ambil tahu perihal suami wanita lain.

Ada kala berlebih dari segi ‘kalau bersembang/whatsapp dengan si suami amboi panjangnya berjela, kemain berbunga macam orang bercinta… panggil SAYANG la… hubby la… jari tu nk kena ketuk dgn senduk ke?’

Adab 4: Jika nak bergambar, jaga jarak.

Bab ni memang sensitif apatah lagi apabila suami seorang ‘public figure’. Tak salah bergambar. Kami si isteri faham kerjaya suami yang menjadi perhatian dan idola ramai. Hanya jaga adab ketika bergambar. Kalau bergambar berdua sahaja tetapi sampai bahu bertemu bahu, dada rapat ke dada… apa kes? Dah lama hidup ke?

Saya tak salahkan si lelaki saja. Kita wanita jagalah diri. Syok sangat sampai boleh jadi fitnah, kan berdosa tu?

Adab 5: BIG NO to any kind of physical contact.

Yang ni wajib ditegur, sebab sakit mata melihat kaum sendiri yang kadang-kadang dah bergelar isteri orang pun, tapi tangan tak boleh nak kawal. Bertepuk tampar dengan suami orang, atau lelaki yang bukan muhrim.

Banyak cara boleh bergurau, pilihlah yang lebih bertempat. Jangan pakai redah ja dengan alasan ‘Anggap adik/abang’ dan sebagainya.

Yang terlupa hal ini, lepas ni beringat-ingatlah ya.

No comments

Powered by Blogger.