Doktor Jelaskan 4 Tip Kalau Tak Nak Mata Rosak - Abang Terlajak Laris


banner-cikgu-01

Doktor Jelaskan 4 Tip Kalau Tak Nak Mata Rosak


Tip & Langkah-langkah penjagaan kanta lekap yang betul!

1. Pastikan anda beli contact lens di tempat yang sepatutnya. Kedai optometry. Contact lens yang dijual dah dapat kelulusan. Jadi tak perlu ragui proses pembuatannya

2. Beli multipurpose solution instead of saline solution. Multipurpose solution boleh digunakan sehingga tiga bulan. Selepas tiga bulan, sila buang lebihan untuk elakkan jangkitan kuman pada mata anda.

3. Amalkan langkah 3 kali cuci. Cuci sebelum pakai. Cuci selepas pakai. Cuci bekas contact lens sebelum simpan. Ini untuk kurangkan risiko terkena jangkitan mata.

4. Pakai contact lens mengikut tempoh yang ditetapkan. Contoh sehari kebanyakan lens boleh guna 8-12 jam sehari. Tetapi perlu mengikut kondisi mata anda. Kalau 6 jam pakai dah rasa kering, itu mungkin limit anda….

… bila beli yang pakai bulanan 1-3 bulan tu. Selepas pakai kena discard tak kisah kalau anda pakai dua tiga kali je dalam masa sebulan. Kalau tempoh sebulan, anda pakai 2 minggu dah sakit mata, then discard. Jangan gadaikan mata.

Kalau ada reaction apa nak buat? Makanya sila jumpa pakar mata yang terdekat. Jangan memandai cari alternatif yang anda tak tahu keberkesanannya secara klinikal. Jumpa doktor kerajaan, murah je.

Baguskan perkongsian doktor ni, Harap dapat beri manfaat buat korang semua. Paling penting, pemakai wajib menjaga displin ketika memakai kanta lekap. Kalau memang sejenis pemalas (hehe), korang tak digalakkanlah.

Sekian itu sahaja untuk hari ini. Semoga bermanfaat!

Sumber : Twitter Dr Aen

No comments

Powered by Blogger.